Je ideale klant creatief in kaart gebracht

Je hoeft geen startende ondernemer te zijn om je te verdiepen in je doelgroep. Ook voor ondernemers die al een tijdje ondernemen is het goed om te onderzoeken wie de doelgroep is, of dat het beeld dat je hebt van je doelgroep nog steeds klopt. En of het nu een particulier is, zzp’er of mkb’er, je hebt altijd te maken met een individu en daar richt je je dan ook op.

Doorgaans heb je best een idee wie je doelgroep is, jouw potentiële klant. Maar heb je dat ook wel eens goed in kaart gebracht? En dan ook echt in kaart? Wie ze zijn, welk werk ze doen, wat hun opleidingsniveau is, waar ze wonen, hebben ze een gezin, enz.

Hoe pak je dat dan aan? Doe het eens lekker creatief!
Pak een flip-over met stiften of gebruik een moodboard en ga knippen, scheuren en plakken, tekenen. Ga fijn creatief aan de slag. Doe het eens anders, dan anders en werk vanuit je hart. Visualiseer voor jezelf hoe jouw ideale klant eruit ziet.

Begin met de basis
Is jouw ideale klant man of vrouw, woont hij/zij alleen of is er een gezin, zijn ze getrouwd, gescheiden of alleenstaand? Wat is het opleidingsniveau, gemiddeld inkomen, waar woont hij/zij in een appartement, rijtjeshuis, flat?  
Zonder al echt een gezicht te hebben, geeft dit al veel informatie over jouw klant.

Welke lifestyle hebben ze?
Nu je in de basis weet wie jouw ideale klant is, geven we jouw klant een lifestyle. Waar houden ze zich mee bezig, wat doen ze, welke hobby hebben ze, welke interesses hebben ze, wat is hun gedrag? Stel, je bent een personal trainer, dan richt je je op mensen die een gezonde lifestyle hebben of mensen die hun lifestyle willen omgooien en gezonder willen gaan leven. Die bijvoorbeeld ook duurzaamheid belangrijk vinden en milieubewust zijn.

Waar bevinden ze zich?
Waar wonen en werken ze? Waar en hoe reizen ze, waar brengen ze hun vrije tijd door? Als we voortborduren op de personal trainer, dan kun je bijvoorbeeld bedenken waar ze gaan sporten, niet alleen bij de sportschool, ook buitenshuis. Waar en hoe kopen ze hun gezonde voeding? Wil je als personal trainer alleen in je woonplaats actief zijn, dan kan jouw ideale klant in jouw woonplaats wonen en/of werken, of misschien daar sporten. 

Waar praten ze online en offline?
Waar praat jouw ideale klant online? Is dat op Facebook, Instagram of juist LinkedIn, of misschien wel tik-tok. Zorg dan dat je op die kanalen zichtbaar bent. Het is ook belangrijk om offline jouw ideale klant te ontmoeten. In het geval van de personal trainer kun je zorgen dat je jouw ideale klant ontmoet bij lokale evenementen. Worden er bijvoorbeeld sportevenementen georganiseerd in jouw woonplaats, zoals bootcamps, vikingruns, wandeltochten enz. Dan kun je tijdens dit soort events offline praten met jouw ideale klant.

Wat zoeken ze?
Wat is de vraag van jouw ideale klant? Belangrijk hierbij is dat je alles even loslaat, maak je hoofd leeg en ga eens echt in de schoenen staan van jouw klant en voel waar de pijn zit van jouw klant. De ideale klant van de personal trainer kan bijvoorbeeld op zoek zijn naar een trainer die haar of hem begeleidt bij het bereiken van het ideale streefgewicht. Of het maken van een plan om haar of hem klaar te stomen voor de eerste wedstrijd gewichtheffen, of het deelnemen aan een vikingrun. 

En hoe ziet je flip-over of moodboard er inmiddels uit? 
Geeft het al een beter beeld van jouw ideale klant? 
Heeft het je verrast? En is het anders dan dat je in je hoofd had?

Wat is jouw aanbod (what’s in it for them)?
Nu je jouw ideale klant goed in beeld hebt gebracht en weet wat hun vraag is, wat hun ‘pijn’ is, is het tijd om je te verdiepen in jouw aanbod. Om jouw aanpak te gaan finetunen om jouw klant zo goed mogelijk online en offline te bereiken, is het belangrijk om naar voren te brengen wat jou zo uniek maakt. Waarom moet jouw ideale klant bij jou zijn? Wat maakt jou aantrekkelijk voor jouw klant? What’s in it for them? 

Ongetwijfeld zijn er nog veel meer vragen die je kunt bedenken om jouw ideale klant en doelgroep vast te stellen. Welke vragen kun jij bijvoorbeeld nog bedenken?

Heb je na het lezen van mijn blog behoefte aan meer verdieping of ondersteuning, neem dan gerust contact met me op. Samen je doelgroep bepalen en/of een strategie uitzetten kan altijd. 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *